חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> טיפול בילדים >> סורגים – הדברים החשובים באמת
סורגים – הדברים החשובים באמת
ובכן, בואו ונראה מה בעיקר מעניין אותנו כשאנו מחפשים בעל מקצוע על מנת לרכוש סורגים [למטרות בטיחות או מיגון]. מניסיוני לאורך שנים להלן הדברים המעניינים ביותר את הצרכן:

1. שיהיו מספיק חזקים [קיבוע לקיר שיעמוד בעומסים, עובי הפרופיל וכו']
2. שלא יחלידו עם השנים [מגולוון / לא מגולוון], שהצבע לא יתקלף [צביעה רגילה / צביעה בתנור?]
3. שהמחיר לא יהיה יקר מדי [כמה מקובל לשלם על מ'ר?]
4. שהסורג עצמו לא יהווה סכנה [האם ישנו תקן ישראלי לסורגים? מהם הקריטריונים לעמידה בתקן?]
5. שיהיה מגוון מעניין של דוגמאות [עד כמה הדבר מייקר את מחיר הסורגים?]
6. שהמסגר יעשה עבודה טובה מבלי לגרום נזק לקיר [מה אם אצטרך להסירם? האם יוותרו סימנים על הקיר?]
7. שתהיה לי אחריות למשך כמה שנים על המוצר [האם מקובל לדרוש אחריות על הסורגים? למשך כמה זמן ועל מה בדיוק לדרוש אחריות?]

כעת, נעבור סעיף אחר סעיף ונבחן את הדברים.

חוזק כללי
סוג החומר ועובי המוטות: נתחיל בכך שסורגים אמורים להיות עשויים פלדה. סוג החומר מהווה את התכונה העיקרית הקובעת את חוזק הסורגים עצמים. לא ניכנס כאן לתוך נושא הכימיה של הברזל ולא נדון כאן על צפיפות החומר בפלדה היות ומרבית בעלי המקצוע יעמדו משתאים מול שאלה בסגנון 'מהי צפיפות הפלדה במוטות הסורג?' בהחלט ניתן להסתפק בעובדה שהסורגים שאתם מזמינים עשויים פלדה. הדבר הבא שיש להתייחס אליו הוא עובי המוטות מהם עשויים הסורגים. יש להבדיל בין סורגים למטרות בטיחות לבין סורגים למטרות מיגון. בסורגים למטרות בטיחות, כאלו הנועדים למנוע נפילה של ילדים מחלונות ניתן להסתפק בפרופיל של 4.5 מ'מ בתנאי שמדובר בפרופיל מלא ואילו סורגים למטרות מיגון אמורים להיות בעלי פרופיל [לא חייב מלא] של כ 12 מ'מ – 14 מ'מ. אם כן, מהו בכלל פרופיל ומהו פרופיל מלא? פרופיל הינו צורת החתך של המוטות המרכיבים את הסורגים. ישנם שלושה סוגים עיקריים של פרופיל. ישנו פרופיל עגול, ישנו פרופיל ריבועי וישנו פרופיל מלבני. למוט סורג אשר מלא בחומר [פלדה] נקרא פרופיל מלא ואילו מוט אשר אינו מלא בחומר יקרא חלול.

ריתוכים: המבנה הכללי של סורג כולל מסגרת ומוטות. המוטות מרותכים למסגרת וכן האחד לשני. פרמטר חשוב בחוזקם של הסורגים הוא איכות הריתוך. קשה מאד להסביר למי שאינו בעל מקצוע כיצד לזהות מהו ריתוך איכותי וחזק אשר ייסדק עם השנים אולם ניתן כמה סימנים מאד כללים. ריתוך בעל איכות ירודה הינו כזה אשר בעין בלתי מזוינת ניתן להבחין בסדקים שבו. אם הבחנתם בסדקים בריתוך הרי שהדבר צריך להדליק אצלכם נורה אדומה.

קיבוע לקיר: הגורם האחרון שנדבר עליו ואשר קובע את חוזקו של הסורג הינו הקיבוע לקיר. קיבוע הסורג לקיר קובע למעשה את העומס המרבי בו עומד הסורג. בסעיפי הבטיחות של תקן לסורגים ומעקות של מכון התקנים [ת.י. 1635] מצוין העומס המינימאלי בו צריך לעמוד סורג הוא 65 ק'ג. כלומר, אם מפעילים כח של עד 65 ק'ג בניצב לסורג, הסורג עדיין צריך להיות מחובר לקיר מבלי לזוז. יש לציין שמרביתם של הסורגים הקיימים בשוק עומדים בקלות בעומסים מהסדר גודל המצוין בתקן. בסעיפי התקן כלולות גם הגדרות לגבי זמן הפריצה המינימאלי.

קיבוע סורגי מיגון - צורות הקיבוע הנפוצות של סורגי מיגון הם באמצעות קדיחת חורים בקיר החיצוני של הבניין ועגינה באמצעות ברגיי ג'מבו, אותם ברגים אשר ברגע שהברגנו אותם לקיר קשה מאד לפרקם. צורת הקיבוע הזו אמורה להקשות מאד על פורצים לפרק את הקיבוע לקיר ולעקב אותם בניסיון הפריצה.

קיבוע סורגי בטיחות – כשמדובר בסורגי בטיחות, לצורך הקיבוע האביזרים המשמשים לצורך קיבוע הם ברגים ודיבלים. הקיבוע נעשה ע'י קדיחת חורים, החדרת הדיבלים לתוך הקיר והברגת הברגים. צורת קיבוע כזו היא חזקה מאד ומאפשרת לסורג לעמוד בעומסים של הרבה מעבר למצוין בתקן [כ 150 ק'ג עומס].

מה לגבי עמידות כנגד חלודה?
אחד הדברים אשר מבדילים בין סורגים איכותיים לכאלו בעלי איכות ירודה הוא עמידותם לאורך זמן כנגד חלודה. תופעת החלודה, העלולה להופיע עם הזמן, מחלישה את הסורגים ואף פוגמת במראם. על מנת להבטיח את עמידותם של הסורגים כנגד חלודה לאורך זמן הם צריכים לעבוד שני שלבים חשובים בתהליך הייצור הכוללים גלון, וצביעה.

מהי חלודה? חלודה הינו תהליך בו הברזל, אשר חשוף לאוויר, יוצר תרכובת עם חמצן ומים בתהליך שנקרא קורוזיה. התוצאה היא חלודה. תוצאה זו פוגעת בחוזקו של הברזל בכך שהיא מפוררת אותו וגם במראה שלו. יש לציין שתופעה זו עלולה להתרחש גם כשהברזל מכוסה בצבע. החלודה עלולה להיווצר מתחת לשכבת הצבע, דבר הגורם לקילופו של הצבע עם הזמן. על מנת להימנע בו רכשנו סורגים אשר יחלידו לנו עם השנים, יש לרכוש אך ורק סורגים אשר עברו תהליך של גלוון. ישנם מסגרים אשר לא יוצרים את הסורגים מחומר שאינו מגולוון ומסתפקים בצביעת הברזל בצבע יסוד ולאחר מכן בצבע רגיל. בכל מקרה, אנו לא ממליצים לרכוש סורגים שלא עברו תהליך של גלוון שכן עם השנים, במוקדם או במאוחר, יופיעו סימני חלודה אשר יחלישו את חוזקם הכללי של הסורגים ויפגמו במראם.

מהו גלוון? גלוון הינו תהליך בו מצפים את הברזל בשכבת אבץ. שכבת האבץ מגנה על הברזל מפני תהליך הקורוזיה בכך שתהליך ההתחמצנות שלה איטי משמעותית הרבה יותר מתהליך התחמצנותו של הברזל. כעיקרון ישנן שתי שיטות לגלוון ברזל. ישנו הגלוון הקר וישנו הגלוון החם. בתהליך הגלוון הקר ציפוי הברזל באבץ מבוצע באמצעות אקדח התזה מיוחד אשר אותו מזינים בחוט של אבץ. האקדח יוצר להבה ומתיך את חוט האבץ המצפה את הברזל וכך נוצר ציפוי מגן. מצד שני, ישנו הגלוון החם, תהליך אשר בו הברזל נטבל כולו באמבט אבץ. הגלוון החם נחשב איכותי יותר משתי סיבות עיקריות:
1. שכבת האבץ המתקבלת בשיטה זו עבה יותר משמעותית [80 – 100 מיקרון לעומת 10 – 30 מיקרון].
2. הגלוון מגיע לכל פינה ופינה בסורגים ומכסה גם את הריתוכים אשר בין המוטות.
תהליך של גלוון חם יקר יותר מתהליך של גלוון קר היות ולאחר הגלוון החם [טבילת הברזל באמבט] נוצרים נטיפים של אבץ אותם צריך בעל המקצוע לשייף.
הציוד הדרוש לביצוע גילוון חם הוא יקר, וכיום קיימים בארץ מספר מועט של מגלוונים.

צביעה: לאחר סיומו של תהליך הגלוון יש לצבוע את הסורגים. לצביעה עצמה ישנו תפקיד נוסף פרט להענקת אסתטיקה כללית. צבע איכותי מהווה שכבת הגנה נוספת מפני חלודה. כאמור, ישנם מסגרים הצובעים את הברזל בצבע יסוד [פריימר] ולאחר מכן בשכבה נוספת של הצבע הסופי. הצבעים האיכותיים ביותר הם צבעי האפוקסי למיניהם הנצמדים בחוזקה לפרופיל הברזל המגולוון. יש לברר עם בעל המקצוע אם הצבע עמיד בתנאי חוץ, כלומר, לאחר כעונה או שתיים לא יתפוצץ ויתקלף. צבעי אפוקסי העמידים בתנאי חוץ מכילים בתוכם חומר כנגד קרינה אולטרה סגולית ולכן גם אינם דוהים אם השנים מקיץ לקיץ ושומרים על אותו גוון הצבע לאורך זמן.

מחירים מומלצים
עובדה מעניינת ביותר היא שבחלק גדול מן המקרים לקוחות נוטים להזמין סורגים כאשר הם נכנסים לדירה חדשה או עוברים מדירה אחת לדירה אחרת. מעבר כזה לכשעצמו כרוך בהוצאה כספית לא מבוטלת [הוצאות על שיפוצים, תכולה נוספת לדירה וכו']. לכן, ברוב המקרים, מחיר הסורגים הינו משמעותי בשיקול הכללי בבחירת בעל מקצוע.

מהן האלטרנטיבות? ראשית כל, הברירה אם לרכוש סורגים למטרות בטיחות [נפילה מן החלון] או סורגים למטרות מיגון [פריצות] עשויה לחסוך לכם הרבה כסף. אם אין לכם צורך ממשי בסורגי מיגון, ניתן בהחלט להסתפק בסורגי בטיחות אשר מחירם מהווה כשליש ממחירי סורגי המיגון. החיסכון המצטבר משמעותי הרבה יותר כשמדובר בסרוג הבית כולו [כ 4 – 6 חלונות].
סורגים לבטיחות ניתנים להרכבה עצמית על החלון, דבר המוזיל משמעותית את מחיר הסורג. בחברת סורגית, ניתן לרכוש סורג בטיחות לחלון סטנדרטי [רוחב 120 ס'מ X 120 ס'מ] בעד כ-200 ₪, כך כשמדובר ב 5 חלונות ההוצאה הכוללת מסתכמת בסכום של כ-1000 ₪. לעומת זאת, אותו סורג מיגון קבוע לחלון סטנדרטי יעלה כ- 600 ₪ וכשמדובר בסרוג בית בן 5 חלונות, ההוצאה הכוללת תעמוד כל כ 3000 ₪. יש לציין שמדובר בסורג מיגון קבוע פשוט. ישנם סורגים הנפתחים כמו אקורדיון. יתרונם של סורגים כאלו הוא בכך שניתן לפתוח ולסגור אותם בכל עת ללא קושי מיוחד. יחד עם זאת יש להם שני חסרונות עיקריים. לא תמיד זוכרים לנעול אותם חזרה ושנית מחירם גבוה יחסית ויכול להגיע ל 750 ₪ לחלון סטנדרטי.

הערות נוספות כלליות בקשר לביצוע העסקה:
• לא להתעצל, לקבל לפחות שלוש הצעות מחיר ולהתמקח על המחירים.
• לעולם לא לשלם מראש. יש לחלק את התשלום בצורה כזו שחלקו [25%] יינתן בתחילת ביצוע העבודה ושאר התשלום ישולם בתום העבודה.

האם הסורג עצמו בטיחותי? מה לגבי תקן סורגים?
בישראל ישנו תקן לסורגים אותו הגדיר מכון התקנים. בתקן סורגים ומעקות מס' 1635 ישנם סעיפי בטיחות וסעיפי מיגון. במאמר מוסגר נציין כי תקן ישראלי לסורגים עבור סורגים מחייב את הסורגים לעמוד הן בסעיפים של מיגון והן בסעיפים של בטיחות בו זמנית. בחו'ל כבר השכילו להפריד את התקן כך שישנו תקן סורגים למטרות בטיחות [שאינו כולל את הסעיפים הקושרים לבחינת זמן הפריצה] ותקן סורגים למטרות מיגון [כנגד פורצים]. בארץ משום מה עדיין לא השכילו לאמץ את השיטה כמו בחו'ל וחבל שכן רוב רובו של ציבור הצרכנים אשר רוכשים כיום סורגים, רוכשים אותם למטרות בטיחות [כנגד נפילה מן החלון] ולא בהכרח למטרות מיגון. אנו תקווה שמכון התקנים ישכיל להגדיר תקן של סורגים לבטיחות. אחת החברות אשר מנסה לקדם את הנושא בצורה אינטנסיבית הינה חברת סורגית אשר מתמחה בייצור ושיווק סורגים לבטיחות ילדים.

בטיחות - סעיפי הבטיחות העיקריים והחשובים בתקן עוסקים בעומסים בהם צריך לעמוד הסורג וכן במרחק המקסימאלי והמינימאלי בין שני מוטות סמוכים. העומס המינימאלי בו צריך לעמוד הסורג הוא 65 ק'ג. הן בסורגים והן במעקות חשוב לוודא שהמרחק בין שני מוטות סמוכים אינו עולה על 10 ס'מ כדי שראש של ילד לא יוכל לעבור בו. ההגדרה המדויקת בתקן היא שכדור בקוטר 100 מ'מ לא יעבור באף מקום בסורג. כמו כן, אסור שבכל מקום שהוא בסורגים, לא יהיה קיים פתח הקטן מ 3 ס'מ וזאת כדי שיד של ילד לא תיתפס בסורג.

מיגון – סעיפי המיגון של העיקריים התקן עוסקים בזמן הפריצה כאשר הקריטריונים הם משך זמן הפריצה הנדרש כנגד כלי פריצה מסוימים. לדעתי האישית, ואני לא מחדש כאן שום דבר לאף פורץ, מעט מאד מן הסורגים יעמדו כנגד מנוף פשוט [ג'ק], כזה הנפוץ בכל תא מטען של רכב.

עיצוב אסתטיקה
בואו נודה באמת – סורגים הם לא מוצר אסתטי. סורגים הם סוג של פשרה. סורגים יפים הם סורגים שנראים ומורגשים כמה שפחות. ובכל זאת, ישנו מגוון רחב של סגנונות עיצוב לסורגים כיד העולה על הדמיון. מחיר הסורגים מתייקר ביחס ישר לעיצוב. ברוב מפעלי היצור והמסגריות הגדולות והבינוניות תוכלו למצוא קטלוגים [מקוונים ומודפסים] אשר מתוכם תוכלו לבחור את הסגנון והצבע החביבים עליכם.

בחירת בעל המקצוע
איך, למה וממי אנחנו נוטים לקנות? אנו נוטים לקנות ממי שאנחנו ממאמינים בו והמחיר לדעתנו מספיק הוגן, כלומר שלדעתנו העלות מצדיקה את התועלת שאנו מפיקים מן המוצר.

אז איך בוחרים בעל מקצוע? כמו בכל מקרה, הקריטריון הראשון שצריך לבחון אותו הוא ההמלצות שאתם מקבלים על בעל המקצוע. אם הגעתם אל בעל המקצוע המיועד בעקבות המלצה של קרוב משפחה/חבר אשר בעל המקצוע ביצע אצלו את העבודה, כדאי מאד לבקר אצל אותו החבר ולהתרשם בקרוב מן העבודה, כמו שנאמר 'אין טוב ממראה עיניים'. אם בכ'ז הגעתם לאותו בעל מקצוע דרך פרסום כלשהו, נסו לשאול אותו היכן ניתן לראות עבודות שלו והאם אפשר לקבל המלצות אודותיו. בעל מקצוע אשר אינו חושש ייענה לדרישתכם זו אם כי לא תמיד הוא ירגיש בנוח להפנות לקוחות פוטנציאלים אל לקוחות קיימים וזאת על מנת לא להטרידם.

העבודה עצמה: תהליך הרכבת הסורגים כרוך בקדיחת חורים והתקנת ברגים [ג'מבו או רגילים]. בתום תהליך ההרכבה דאגו שבעל המקצוע לא גרם נזק לקיר, במיוחד חשוב הדבר כשמדובר בקיר המצופה בחרסינה או פסיפס העלולים להתפוצץ עם הקדיחה.
אם נגרם נזק לקיר, אין סיבה מיוחדת להילחץ. ברשתות הביתיות ישנם די והותר אמצעים לתיקון הנזק, רק דאגו שבעל המקצוע ידאג לתיקונו.

אחריות
בעל מקצוע אשר בטוח בטיב המוצר ובטיב העבודה לא יפחד לתת לכם אחריות על המוצר. כעיקרון, אין צורך להיות כה רשמיים ולבקש תעודת אחריות. ניתן בהחלט להסתפק בהערה על החשבונית אשר מצינת את משך האחריות ומהותה [על מה האחריות].
מומלץ לדרוש אחריות למשך 3 שנים לפחות כנגד התפתחות חלודה וכן למקרה בו מתגלים עם הזמן ליקויים בהתקנה.

המאמר נכתב על ידי אביעד כהן, מהנדס ומייעץ בנושאי בטיחות ילדים ב'סורגית' – הסורגים המובילים לבטיחות ילדים.

© כל הזכויות שמורות לסורגית www.soragit.co.il


נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved