חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> הריון ולידה >> פריון בהסתכלות מערבית וסינית - חלק א'/מיכל שלזינגר
פריון בהסתכלות מערבית וסינית - חלק א'/מיכל שלזינגר
כ- 15% מן החפצים להרות נתקלים בקשיים. סיכוייו של זוג פורה להרות בחודש שבו קיימו יחסים בזמן הביוץ הינם כ- 30-35% בלבד. ספירות זרע צנחו באופן דרמטי בחמישים השנים האחרונות. בבעיות אי פריון ב- 40% מן המקרים הבעיה נעוצה בגבר, 30% מן הגברים נחשבים לבעלי פוריות נמוכה ו- 2% הינם בלתי פוריים באופן מוחלט.

כאשר ספירת הזרע נמוכה הדבר עלול לנבוע מזיהום דוגמת, מחלת החזרת. ספירת זרע נמוכה עשויה לנבוע גם כתוצאה מתזונה לקויה, חסר ברכיבים תזונתיים חיוניים ו/או מזהמים סביבתיים, דוגמת עופרת, כספית ומתכות כבדות. עישון, אלכוהול, חוסר סבילות למזונות מסוימים, תוספות מלאכותיות בתעשיית המזון, דלקות בדרכי השתן ומתח – כל אלו עשויים להשפיע על הפריון.

זיהומים חוזרים דוגמת כלמידיה Chalamydia , ציטומגלווירוס CMV – Cytomegalovirus , וזיהומים פטריתיים כגון טוקסופלסמוזיס Toxoplasmosis , Mycoplasna hominis , Ureaplasma ונגיף הרפס גניטלי, כל אלו פוגעים בספירות זרע וכאשר הם מופיעים אצל נשים עלולים לגרום להפלה. לא תמיד הם גורמים לאי פריון, אבל השכיחות שלהם רבה יותר דווקא אצל זוגות הסובלים מאי פריון בלתי מוסבר. שימוש מרובה בריסוסים ודשנים, הינו בעל השפעה אסטרוגנית שמתחרה עם הורמון הטסטוסטרון הגברי ופוגעת בפריון.

אי פריון נשי עשוי לנבוע מחסימה של החצוצרות, שעשויה לנבוע מזיהום דוגמת פטריה, או דלקת בדרכי השתן או כלמידיה ומחלות אחרות המועברות במגע מיני. חשוב לבצע בדיקה רפואית מקיפה.
לעיתים קיימת בעיית ביוץ, זו נובעת מחוסר איזון הורמונאלי.
מצבים אחרים, דוגמת אנדומטריוזיס, חוסר תפקוד של בלוטת התריס, תזונה דלה ברכיבים מזינים, במיוחד מגנזיום ואבץ ו/או מזהמים סביבתיים, גם הם גורמים שכיחים לבעיות פריון בקרב נשים. גם פטריית קנדידה בגופה של האישה , עשויה להיות קשורה לבעיית פריון.

מצבי מתח גורמים לגוף לשחרר אדרנלין שמחליש את המערכת האנדוקרינית וגורמים כך לחוסר איזון הורמונאלי שעלול למנוע התעברות.

מזונות שיש להמנע מהם:

- קפה, שוקולד, קולה- בגלל הקפאין. משפיעים על אימפוטנציה ומורידים את סיכויי ההתעברות.
- ממתקים עתירי סוכר וקינוחים – מספקים לגוף קלוריות ללא כל ערך תזונתי ופוגעים במאזן ההורמונאלי. להפחית את צריכתם למינימום האפשרי. עדיף להימנע בכלל.
- צריכת אלכוהול – פוגעת ברמות האבץ בגוף, מורידה ספירת זרע, פוגעת במורפולוגיה של הזרע ובתנועתיות שלו. אצל נשים פוגע בהשתרשות. התופעה מחמירה בנוכחות אלכוהול.
- הימנעו מצריכת מזון עשיר בשומן רווי, ג'אנק פוד, ארוחות מסוג חמם והגש, סוכר ומלח רב במזון. אלו מצד אחד אינם עשירים מספיק בויטמינים ומינרלים ומאידך, פוגעים בספיגת המינרלים והויטמינים.
- מוצרי חלב שאינם אורגניים. אלו עתירים בהורמונים שפוגעים במאזן ההורמונאלי בגופנו. המצב חמור יותר אצל אנשים שסובלים מאלרגיה לחלבון החלב.
- חיטה עשירה בפיטטים, אלו הם כימיקלים שמונעים ספיגה של חלק מן המינרלים. לכן להימנע ממוצרים דוגמת: לחום, עוגיות ועוגות, בסיסים לפיצה העשויים מחיטה. ניתן לצרוך מוצרי קמח שיפון במקום.

על פי מחקרים, גם סויה עשויה לפגוע במאזן הורמונאלי [ היא עשירה בפיטואסטרוגנים] לכן בזמן ניסיונות כניסה להריון רצוי להימנע מצריכת מוצרי סויה.
- הימנעו מצריכת מזון שמכיל חומרים מלאכותיים: צבעי מאכל, חומרים משמרים , חומרי טעם מלאכותיים וממתיקים מלאכותיים. למשל, צבע מאכל טארטאזין ידוע כמוריד רמות אבץ, חומרים אחרים מורידים רמות מגנזיום. באנגליה נערך מחקר שמצא כי מתוך 426 חומרים מלאכותיים שמוספים למזון, 35 מתוכם גורמים לבעיות פריון הנעות בין אימפוטנציה לפגיעה בעובר.
- מזון לא אורגני, הינו עשיר בחומרי הדברה ועוד גורמים מזיקים שהינם בעלי השפעה שלילית על המאזן ההורמונאלי, על פוטנציאל הפריון ועל העוברים.
- אצל אישה הקפדה על מאזן PH בסיסי יותר של הרקמות , מועילה לפוטנציאל הפריון. זהו נושא רחב ביותר שדורש התייחסות נרחבת. רק על קצה המזלג – אכילת יתר של חלבון מן החי, במיוחד בשר בקר ואכילת סוכרים ופחמימות מעובדות גורמת למאזן חומצי.

מזונות מועילים:

- ככלל, כפי שכבר צוין רצוי להקפיד על צריכת מזון אורגני ולא מעובד – מכיל פחות חומרים מזיקים, אינו פוגע במאזן ההורמונאלי ומשפיע באופן חיובי על פוטנציאל הפוריות של שני בני הזוג.
- חלבון איכותי הינו חיוני למאזן הורמונאלי תקין ולתהליך יצירת הזרע. חשוב להקפיד על אכילת בשר לא שמן, ביצים, דגים וכמובן גם חלבון ממקורות צמחיים: זרעים, אגוזים וקטניות לסוגיהן השונים.
- סיבים המצויים במזונות מלאים- אורז מלא, דוחן, קינואה, שעורה ושיבולת שועל - מסייעים להורדת עודף אסטרוגן ובכך תורמים למאזן ההורמונאלי התקין.
- חיזוק זרע: אורז מלא, עדשים, קטניות, זרעים ואגוזים אורגניים [לא קלויים !!!] – כולם עשירים באבץ. האנזימים המצויים בראשי הזרעונים זקוקים לאבץ בכדי לחדור לביצית ולהפרותה. לאבץ השפעה משמעותית גם על פוטנציאל הפריון הנשי.
- אכילת דגים עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3, מועילה למאזן ההורמונאלי. אכלו דגים מסוג: מקרל, סלמון, סרדינים או הרינג לפחות פעם בשבוע.
- הוסיפו לתזונתכם גרעיני דלעת, גרעיני חמנייה [לא קלויים] וזרעי פשתן . ניתן בקלות להוסיף אותם לארוחת הדגנים של הבוקר – קורנפלקס / דייסה. הגרעינים והזרעים עשירים במינרלים ושומנים חיוניים.
- חסר סלניום בתפריט פוגע בתקינות הביציות אצל נשים, ופוגע בהבשלה תקינה של תאי זרע אצל גברים. סלניום מצוי באורז מלא, שום, פירות ים [לצרוך במידה בגלל כולסטרול], שיבולת שועל [קוואקר] ושעורה.
- אגוזים, שיבולת שועל, שעורה ואורז מלא עשירים במינרל מנגן. מחסור במנגן פוגע בביוץ הנשי, בפעילות התקינה של האשכים ובחשק מיני [ליבידו ] אצל גברים.
- פירות וירקות טריים הינם מקור מצוין לויטמין C שעוזר לתנועתיות של תאי הזרע. מצוי ברמות גבוהות: בקיוי, תותים, ברוקולי, כרוב, פלפלים צהובים ואדומים, אפונה קפואה, תפוזים וענבי קאסיס [blackcurrents].
- שאו עימכם קופסא קטנה ובתוכה תערובת אגוזים וזרעים [לא קלויים] כחטיף משפר פריון. כפי שצוין, הם עשירים במינרלים אבץ, מנגן, כרום וחומצות שומן חיוניות.
- במקרה של חסר ברזל, אכלו כמות גדולה יותר של בשר אדום רזה, ועופות, ביצים ומשמשים יבשים [אורגניים].
- ירקות עליים ירוקים, דגנים, דבש, קטניות ואגוזים הינם מקורות מצוינים למגנזיום.
- צרכו תחליפים לקפאין [הימנעו מקפה נטול קפאין – תהליך היצור מאוד לא בריא], דוגמת קפה על בסיס עולש [צ'יקוריה], תה צמחים ללא קפאין. אפשר גם לשתות חליטות של שן הארי, שהינו בעל סגולה של ניקוי הכבד וכתוצאה שיפור יצור ההורמונים בגוף.

תוספים:

- לעיתים יש מקום לשקול נטילת תוסף מולטי ויטמין איכותי. הדגש כאן הינו על איכותי. מוצר איכותי נחשב למוצר מחברה ידועה שמופק ממקור צמחי וכך מובטחת ספיגה טובה ופעילות אפקטיבית. כל זאת בהנחה שאין בעיות ספיגה או מצב של סטגנציה בכבד. מצב זה מצריך דיטוקס [ניקוי] שאותו כמובן מבצעים רק בהנחיית מטפל מוסמך.
-מניסיוני, כמעט ב- 100% מן המקרים שבהם קיימת בעיית פריון, רצוי לשלב גם ניקוי – זאת לאור אורח החיים התובעני והלחוץ של כולנו, תזונה לא מתאימה לאורך שנים ותרופות שונות שאדם נטל / נוטל.
- מולטי ויטמין אפקטיבי בבעיות פריון גבריות צריך להכיל לפחות:
30 מ'ג אבץ, 200 מק'ג סלניום, 250 מ'ג מגנזיום.
- במקרים רבים רצוי כי גם האשה תיטול תוסף מולטי ויטמין איכותי המיועד לנשים.
- לעיתים יש צורך גם במתן תוסף קומפלקס B לשני בני הזוג.
- במקרים של בעיית תנועתיות של הזרע – קואנזים Q1 ממקור איכותי ובכמות מספקת יכול מאוד להועיל.
- חומצות אמינו ל- קרניטין [L- carnitine] ול- ארגינין [L- arginine] הינן חיוניות למנגנון ייצור הזרע. יש ליטול 1.5 – 3 גרם מכל אחת מהן באופן יומיומי. אין ליטול ארגינין במקרה שסובלים מפצעי הרפס .

עקרונות נוספים:

- למשקל גופנו קיימת השפעה על פוטנציאל הפריון. משקל עודף גורם לחוסר איזון הורמונאלי, פוגע בביוץ, בהפריה, בהשרשה וכמובן מסוכן גם להמשך ההריון [ סכרת הריונית, לחץ דם וסיבוכים נוספים].
- הקפידו על צריכת מי שתיה איכותיים. מי השתייה בארץ מכילים פלואוריד, אלומיניום, ושאריות של מתכות כבדות. אלו פוגעים בבריאותנו. שאריות של חומרי הדברה, והורמונים- משימוש חקלאי וממפגש עם מי הביוב המכילים הורמונים [שאריות של גלולות למניעת הריון, טיפולים לגיל המעברים, טיפולים הורמונאליים לבעיות פריון].
- המעיטו בשימוש בכימיקלים בבית ובגינה: תרסיסים וחומרים כימיים שונים להדברה, ניקיון ובישום.
- צמצמו חשיפה [במסגרת האפשר כמובן] לטלפונים סלולריים, בוודאי אין לשאתם בצמוד לגוף.
- ישיבה ממושכת מעלה את טמפרטורת האשכים שפוגעת בפריון הגבר. גם נהיגה ממושכת, ביגוד צמוד ורכיבה על אופניים. לכן, הקפידו על פעילות גופנית קבועה, דוגמת הליכה ולבשו ביגוד שאינו לוחץ באיזור המפשעה.
- מתח, חרדה, לחץ ודיכאון גורמים לחסימה או האטה בזרימת הצ'י וכתוצאה מכך לתפקוד לקוי של הגוף שמשפיע כמובן על הפריון. במחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד נמצא כי מתח מלווה בדיכאון פוגע בביוץ ואצל גברים המתח פוגע בייצור הזרע.
במחקרים שנעשו נמצא גם כי נשים שהיו ברמות מתח נמוכות יותר היו בעלות סיכוי טוב יותר להרות בכל מחזור וסת.
- טיפולי פריון מערביים מכניסים את הנשים למעגל קסמים מתסכל ומתיש המלווה בדיכאון, תחושת כשלון ואכזבה קשה, מתח ודימוי עצמי נמוך – אלו מובילים לאכילת יתר ולהשמנה – שהיא כשלעצמה [נאמר בסעיף הראשון] פוגעת בסיכויי הפריון.
- שינה: באורח החיים המערבי שלנו חשיבות השינה נדחקת לעיתים לקרן זוית. חסר שעות שינה פוגע בגוף בטווח הקצר ומותיר את חותמו גם בטווח הארוך ומוביל להתפתחות מחלות כרוניות רבות. נמצא כי די בשבוע אחד של מחסור בשינה [5-6 שעות שינה] כדי שהגוף יסבול מתופעות של: חילוף חומרים לקוי, פגיעה ביכולת ההתמודדות מול לחצים, בעיות איזון הורמונאלי, ועמידות חלשה יותר בפני מחלות.

מבחינה סינית חוסר שעות שינה פוגע בצ'י הטחול והקיבה וכתוצאה מכך נפגע עיכול הגלוקוז בגוף , כך נחשף הפרט לסכנת התפתחות של סכרת והשמנה. חוסר שעות שינה גורם גם לעליית נוכחותם של הורמוני מתח [דוגמת קורטיזול] ופגיעה בבלוטת התריס. כפי שכבר צוין קיימת פגיעה ברורה במערכת החיסונית – מבחינה סינית wei qi-הצ'י המגן.

חשוב להדגיש כי השינה האיכותית והטובה ביותר לגוף היא זו שנעשית בשעות הלילה. לשנת צהריים אין את אותן איכויות של שנת הלילה ואין דבר כזה 'להשלים שעות שינה'. שינה אינה מתפקדת כבנק של הלוואות וחובות.
---------------------------------------------------------------------------

נכתב על ידי: מיכל שלזינגר
מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה
אתר: www.healthyliving.co.il
03-9012411
052-8728526


נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved