חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> חינוך וגידול ילדים >> חלומות - איך לפרש ולהבין את החלומות / מיכל רון
חלומות - איך לפרש ולהבין את החלומות / מיכל רון
פענוח חלומות מהווה את אחת משיטות האבחון הנפוצות והעתיקות הידועות לנו. חלומות ופשרם מוזכרים כבר במקרא, ועוד קודם לכן, בכתבי קודש ממצרים, מסופוטמיה, הודו ואילך. מבחינה פיזיולוגית, החלומות הינם ההד או הצל של פעולת העיבוד הרגשי המתרחשת במוח בסוף היום.

יש מטפלים הנצמדים לשיטה אחת להבנת חלומות, כדוגמת המטפלים מסורתיים בשיטת הפסיכואנליזה הפרוידיאנית, המנסים לראות כל חלום באשר הוא כמשקף קונפליקטים לא מודעים בעלי תוכן שעיקרו מיני. לפי גישה כזו נחש יובן כסמל פאלי.

לעומת גישה זו, מטפלים אחרים, וביניהם אף אני, מעדיפים לנקוט בגישה אקלקטית יותר. בגישה זו יש אפשרות לבחון ולבחור בין נקודות מוצא שונות להבנת חלומות, תוך התחשבות בתוכן החלום, באופיו, במצב בחיים בו נתון האדם שחלם אותו, כך, שאותו הסמל יכול להתייחס לדברים שונים בחלומותיהם של אנשים שונים. בחלומו של זואולוג העוסק בנחשים מתייחס אולי נחש המופיע בחלום לנושא כלשהו בחיי היומיום שלו, ומעורר תחושות של סקרנות ושל עניין. בחלומו של אדם אחר יכול אותו הנחש לרמוז לדבר מה מפחיד, מאיים ומסוכן, בעוד שבחלומו של אדם דתי, המוצא משמעות דתית ומוסרית בסיפור גן העדן, אדם, חווה והנחש, יכול הנחש לסמל דבר מה 'אסור' מבחינה דתית שאותו אדם מעוניין לעשות.

היות ולדעתי יש יותר מגישה אחת להבין חלום, מאליו ברור שלעולם יש גם יותר מפתרון אחד שהוא 'נכון' לגבי חלום מסויים. בפורום שלי אני מציעה פירושים לחלומות של אנשים, ותכופות אני מוצאת עניין רב באופנים אחרים של הבנת החלום, אותם מוסיפים אנשים נוספים הנוטלים חלק בפורום.
_______________________________________________________________

מבין השיטות להבנת החלומות, המוכרת ביותר אולי הינה 'שיטת הסמלים' - ורד סיפרה על חלום עם צבים בחצר ביתה של סבתא. אני הייתי סבורה שהצבים מסמלים אריכות ימים, תבונה ומתינות, ושבאופן זה הם מאפיינים את הסבתא, לפחות בעיניה של ורד.
באופן כללי שיטה זו אינה אהודה עלי ביותר, משום שהיא פשטנית למדי. כאמור לעיל, אצל כל אדם יכולה משמעותם של אותם סמלים להשתנות, ולכן עדיף לא להתבסס יותר מדי על אופן פרשנות זה. אני, לפחות, נוהגת לוודא אם האופן בו אני מבינה את הסמל מקביל לאופן בו מבינה אותה החולמת.

גישה אחרת להבנת חלומות, שמקורה בפסיכולוגיה הקוגניטיבית, היא להתייחס אל כל אחד ואחד מן הדמויות או החפצים המופיעים בחלום כמייצגים אותנו עצמנו. כך, אוטו ישן שמסתובב סביב עצמו בחלומה של ללי מהפורום מתייחס אליה - כשהיא תקועה בדברים ישנים מן העבר, ו'מסתובבת סביב עצמה'. באותו חלום עצמו מופיע גבר מוכה, שאף אותו ניתן להבין כמשקף היבט אחר שלה, ומשקף, למשל, זכרונות עבר של אלימות או פחד מאלימות.

אני נוטה לראות את החלומות בעיקר כדרך לתקשר עם עצמנו ועם הלא-מודע שלנו, יותר מאשר דרך אבחון קלאסית, כדוגמת אסטרולוגיה, כירולוגיה, ועוד. [לעומת הפעילות בקבוצת 'ציידי החלומות' שאני מנחה, שם אנו משתמשים בחלומות כקרש קפיצה לתרגילי טיפול, ריפוי או התפתחות.]

החלומות למעשה משקפים לנו את מה שמתרחש בחיינו ברמה המודעת וברמה הלא-מודעת. פזית חלמה על שני חתולים, אחד כחול יפהפה, והשני 'חצי כחול'. היא סיפרה גם שיש להם חתול [לא כחול], שהם אינם נותנים לו לשחק בחברת התינוק בן שבעת החודשים. היא ציינה שהתינוק 'זוחל'. הצעתי לה לראות את החלום כשיקוף מן התת-מודע שלה, הרואה גם בחתול וגם בתינוק את אותו הדבר [הם כחולים והולכים על ארבע], ולכן מציע לה להפסיק את ההפרדה ביניהם, כך שיוכלו להנות זה מחברתו של זה.

'רמזים' אלו מן הלא מודע יכולים להתייחס לרמה הפיזית, או הפסיכולוגית. חולה סרטן וויתר על הטיפול התרופתי ובחר לטפל בעצמו על-ידי שתיית גלונים של מים לאחר שראה את עצמו כספינה רחוקה מהחוף. לאחר מספר חודשים, כשחלם שהספינה כמעט טובעת מרוב מים הוא הפחית את כמויות המים ששתה, כדי לגלות בבדיקה שהגידול נעלם.

חלומו של שרון מדגים 'רמזים' פסיכולוגיים - התנהגותיים. שרון סיפר בפורום על חלום בו מופיעה מסעדה, ועל השגות שהיו לו בחלום לגבי המחיר. אני בחרתי להבין חלום זה כמתייחס ל'מסעדה של החיים', בה ניתן להזמין את מה שרוצים, ואת חוסר נכונותו של שרון 'לשלם את המחיר' על הבחירות שעשה. חלום זה משתמש בתכנים מוכנים ומודעים ? הליכה למסעדה עם חברים, כדי לרמז על הרגלים שמפריעים בחיים [תלונות] ומשאירים אותנו לבד, כך שנוכל לבחור באופן פעולה שונה.

לסיכום, לאלו המעוניינים להרוויח מן הדו-שיח עם הרבדים הפחות מודעים באישיותם, כדאי אולי לשים לב כשהם קמים בבוקר וזוכרים חלום מה מעורר בהם אותו החלום? ניתן לנסות ולתמצת את החלום למשפט אחד, ולבחון את תוכנו - בהשוואה למה שקורה לנו בחיים. תכופות מתייחסים החלומות לנושאים המעסיקים אותנו במודע או שלא במודע, ובאמצעות התחושות שמעוררים החלומות רומז לנו הלא מודע כיצד להתייחס לדאגות ישנות, למריבות חדשות, או לאתגרים חדשים בחיינו.

יתרונה של שיטה זו ניכרים לעין - היא זמינה לכל אדם ואדם, זולה ביותר, מתייחסת אלינו באופן אישי, ישיר ומשתנה בהתאם לכל סיבוב, פיתול, עליה או ירידה בחיינו.
_______________________________________________________________

מיכל רון, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדריכה [שלב 2] בשיטת גרינברג, עוסקת בפסיכולוגיה אלטרנטיבית, המשלבת בין הפסיכולוגיה ובין הרפואה האלטרנטיבית.
לפרטים נוספים או פתרון חלומות בתשלום:
מייל: alternatherapy@yahoo.com
אתר: www.michalron.com

נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved