חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> התפתחות הילד >> בייבי שיאצו / ד"ר אפי הרנוי
בייבי שיאצו / ד"ר אפי הרנוי
השיאצו מתבסס על גישת הרפואה המזרחית, שלפיה בריאותו של האדם היא תוצאה של המזון שהוא אוכל ושל אורח החיים שלו. השיאצו מסייע בריפוי מחלות בכך שהוא עוזר לעורר ולהחיות את אנרגיית החיים של הגוף. בטכניקות עיסוי מתאימות השיטה טובה גם לילדים.

שיאצו היא מילה יפנית שמורכבת מצירוף שתי מלים: 'שי' שפירושה 'אצבע' ו'אטשו' שפירושה 'לחץ', ובמלים אחרות: 'לחץ האצבעות'. למעשה, השיאצו היא שיטת טיפול שבה המטפל מפעיל לחץ ממוקד סטטי, באמצעות אצבעותיו וכפות ידיו, על נקודות וקווים שונים בגוף המטופל. קווים אלה, ה'מרידיאנים', הם קווי אנרגיה בלתי נראים שנושאים את אנרגיית החיים ואת כוח החיוּת של האדם לכל חלקי גופו. זוהי מערכת מסועפת של קווים הפרושים לכל אורך ורוחב הגוף, ובדומה למערכת העצבים, גם כאן קיימים צמתים, מרכזי אנרגיה, שבהם מספר קווים נפגשים. על נקודות מפגש אלה מפעיל המטפל לחץ, והן נקראות 'נקודות צובו' [או 'נקודות אקו'].

השיאצו, בדומה לטכניקות טיפול אחרות כמו אקופונקטורה ואקופרסורה, מתבסס על גישת הרפואה המזרחית, שלפיה בריאותו של האדם היא תוצאה של המזון שהוא אוכל ושל אורח החיים שלו. גישה זו דוגלת בתפיסה כי הטבע מתבטא באדם ומשפיע עליו. מחלה מבטאת חוסר איזון, דיסהרמוניה, בגוף האדם ולפיכך תמיד קיימת השאיפה להרמוניה בין האדם לטבע.

השיאצו מסייע בריפוי מחלות בכך שהוא עוזר לעורר ולהחיות את אנרגיית החיים של הגוף, ה'צ'י', השקולה ברפואה המערבית ל'הומיאוסטאזיס'. זהו הכוח שדואג לאיזון בגוף ולתפקוד הרמוני של כל חלקיו, למשל: שמירה על טמפרטורת הגוף ואיזון רמת החומציות במערכות הגוף השונות.

הטיפול מתבצע באמצעות לחיצות על המרידיאנים ועל נקודות הצובו. ההנחה בבסיס הטיפול היא ששחרור חסימות האנרגיה בגוף וחידוש הזרימה התקינה שלה ישיבו את ההרמוניה בין הגוף לטבע ויסלקו את המחלה.

תרומת השיאצו
למגע השיאצו השפעות שונות: הוא מעורר את אנרגיית הצ'י [כוח החיים], משפר את מחזור הדם בגוף ומרגיע או מעורר, בהתאם לצורך, את מערכת העצבים. כאשר מטפלים במקביל במערכת העצבים ובמערכת השרירים ניתן להביא את המטופל לרגיעה פיזית ומנטלית תוך הפחתת חרדות והקלת לחצים. הטיפול מעורר במטופל מודעות גופנית גבוהה ומשפר את יציבותו המנטלית, הפיזיולוגית והרגשית.

לטיפול בילדים בשיטת השיאצו יתרונות מיוחדים: הוא מגמיש את הגוף והמפרקים, משחרר מכאבים ומקל עליהם, מלמד אותם לווסת את כוחם, מפתח את המערכת הסנסו-מוטורית, והחשוב ביותר - השיאצו מאפשר לילדים להגביר את המודעות לגופם ולהכירו.

עיסוי ילדים: התוכנית המצולמת
טיפול שיאצו בילדים נעשה באמצעות טכניקות עיסוי המתאימות לגילאים הצעירים:
1. לישה: תנועות הלישה מזכירות לישת בצק או פלסטלינה ומתבצעות באמצעות כף היד כולה, כולל האצבעות, תוך לפיתת כמות רקמות גדולה כדי להימנע מתחושת הצביטה הלא נעימה.

2. גלגול: הנעה ונענוע של מסה גדולה בו זמנית באמצעות כף היד והאצבעות במטרה לשחרר ולהרפות רקמות רכות, כגון שרירים, רצועות וגידים.

3. טלטול: שתי הידיים שותפות בתנועות הטלטול, שהן קצביות ומהירות. מטרת הטלטול היא שחרור והרפיה. תנועות אלה מתמקדות בדרך כלל באיזור הישבן, הירכיים והגב.

4. טפיחה באצבעות כף היד: תנועות הקשה. אצבעות כף היד, מפושקות וכפופות מעט, מקישות וטופחות קלות ובמהירות על הגוף. הטפיחות מתבצעות לסירוגין, פעם ביד אחת ופעם בשנייה, על צדו האחורי של הגוף. תנועות אלה ממריצות ומעוררות את זרימת הדם.

5. טפיחה בכפות ידיים קעורות: תנועות דומות לאלה שתוארו בטכניקה מספר 4, אלא שהן מבוצעות כשכפות הידיים קעורות. התנועות מתבצעות לסירוגין ומטרתן להרפות ולשחרר את השרירים.

6. תנועות סטירה: בעיסוי זה תנועות כפות הידיים שטוחות, בדומה למתן סטירות, אך בניגוד לפעולה אגרסיבית זו יבוצעו התנועות בשיאצו ברכות ובעדינות. מטרתן של תנועות אלה להמריץ את זרימת הדם בנימים הקרובים לעור ולגרות את מערכת העצבים הפריפריאלית, כך שהתחושות בעור יגברו ויתעצמו.

7. תנועות קיצוץ: תנועות מהירות וקצביות המבוצעות לסירוגין תוך שימוש בדופן החיצונית של כף היד [קו חיצון-צדי שתחילתו בזרת וסופו בכרית כף היד] ומזכירות בצורתן מכות קראטה. התנועות מבוצעות בעדינות לאורך גופו של המטופל, ממריצות את זרימת הדם ומסבות למטופל תחושת ערות, מרץ וחמימות בנוסף לרגיעה ולהרפיית השרירים.

8. חפיפה: המטפל ממוקם מאחורי המטופל בעמידה או בישיבה [בהתאם לגובה המטופל] ומניע את אצבעותיו וכפות ידיו בתנועות מעגליות רכות בשיער ראשו של המטופל תוך הפעלת לחץ מתון על רקמת הקרקפת העדינה. עיסוי זה מסייע בשחרור לחצים ומתחים שממוקדים באיזור הראש, ולפיכך ניתן לבצעו לפני טיפול דמיון מודרך. [ראה תמונה מצד ימין].

סיכום
טכניקות העיסוי שהוצגו במאמר זה מתאימות לילדים ולמבוגרים כאחד. תרומתן למבוגרים ניכרת בעיקר במישור הפיזי והמנטלי לעומת ילדים, שבהם הן מסייעות בפיתוח המישור הקוגניטיבי [הכרת הגוף, המרחב, כיווניות וצדדיות, זוגי ואי זוגי ועוד], החברתי [אינטראקציה דרך מגע] והרגשי. כדי לבצע את הטיפול באופן יעיל ונכון יש לפעול בהנחיית איש מקצוע מוסמך בתחום.
-------------------------------------------------------------------------
תודתנו נתונה לגננת רויטל זילברמן ולילדי גן ממ'ד 'ירדן' בבת ים!
ד'ר אפי הרנוי – דוקטור לחינוך, בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, התפתחות הילד, תנועה לגיל הרך וקשרי הורים וילדים, M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית, מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה, מנהל חברת 'יופי-טופי', העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט ומחבר הספר 'מי יכול...? הפעלה בתנועה לילדים' – לפרטים ולהזמנות: נייד 0544348329 או yofi-tofi@bezeqint.net


נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved