חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- תקופה רומית קדומה בעין יעל

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> התפתחות הילד >> גבולות מהם? / יפעת צאיג
גבולות מהם? / יפעת צאיג
הגבולות מהווים כלי ליצירת חופש וביטחון בתוך המסגרת.
באו נבחן כיצד הגבולות מקנים לנו ביטחון כבוגרים וכך יהיה לנו קל יותר להבין את הצורך של ילדינו.
למשל במקום העבודה שלנו קיים סטאטוס קוו בשעות העבודה, צורת ההתנהלות בתוך העבודה, צפיות לעמידה ביעדים מסוימים וכו'.
תארו לכם שאתם צריכים לעבוד במקום בו החוקים והיעדים אינם ברורים לכם. התוצאה הטבעית היא חרדה מאי שביעות רצון או אפילו פיטורין. האם אתם הייתם יכולים למצות את הפוטנציאל שלכם תחת חרדה כזו?
ועכשיו עברו לעולמו של הילד. אתם הוריו מהווים את כל עולמו ומשקפים עבורו את המציאות של העולם הגדול. ילד שגדל בגבולות שאינם ברורים לו חש חוסר ביטחון אפילו בתפקודו הבסיסי. הוא מרגיש שהמסגרת אינו מהווה עבורו מקום מבטחים בו הוא יכול לפעול ברוגע ולממש את הפוטנציאל שלו.
החוזק שלנו כהורים מהווה את הגבול העיקרי בו פועל הילד. כאשר הילד מרגיש שהוריו איתנים בגבולותיהם היא חש תחושת ביטחון ויציבות, אך ברגע שהם נכנעים ללחציו ולבכיו של ילד בין שנה, שנתיים התחושה שאותה חווה הילד היא 'כיצד ההורים יוכלו להגן עלי מפני עולם ה'ענקים' שיש בחוץ?'
ההיכנעות שלנו נובעת מהרצון שלנו ליצור שקט, אך עבור השקט הזה הילד משלם בביטחונו העצמי, ובהגבלת היכולות שלו. האם לכך אנו מתכוונים בכמיהתנו לשקט? אם היינו יודעים את המחיר עדיין היינו פועלים באותה הצורה?
הכוונות שלנו הם טובות, והרצון הוא לגרום לילדינו להיות מאושרים. אבל נראה שהשקט לו אנו מייחלים מייצר לנו ולילדינו סיפוק רגעי אשר לא מגשים את המטרה לאורך זמן.
הגבולות והיציבות ההורית מהווה חומת מגן שבה ניתן לצפות את התגובות ולקבל ביטחון מתוך ידיעה כיצד לפעול בתוך המסגרת.
הגבולות בהם גדל הילד הם אינדיבידואלים לכל משפחה ומשתנות בין המסגרות והשונות הזו חשובה להתפתחות החברתית. למשל ילד שגדל במשפחה האם ישנה צהריים ואסור להפריע לה גדל על לכבד את צורך של האם בעוד שכאשר הוא נמצא אצל הסבתא היא מאפשרת לו להעיר אותה כשהוא מגיע והיא מאוד שמחה לראותו. מקרה מסוג זה מהווה דרך חשיבה גמישה בה הילד מבין שהגבולות משתנים מאדם לאדם ממשפחת למשפחה ומבית לבית. וילד שגדל והפנים שגבולות הם אינדיבידואלים לכל אחד מהסובבים אותו מפתח מסוגלות להתאים עצמו למסגרות שונות כמו בית ספר, מקום עבודה ולפתח קשרים חברתיים בהתאם.


תחושות אלה שהילד צובר בילדותו מהוות אבן דרך בסיסית להתנהלותו בעולם. ילד שמלווה אותו תחושת ביטחון והגבולות בכל מסגרת ברורים לו מסוגל לממש ביתר קלות את יכולותיו לפתח קשרים חברתיים ולהתאים עצמו למסגרות משתנות.
__________________________________________
יפעת צאיג- M.A בייעוץ ופסיכותרפיה,
יועצת משפחתית זוגית מומחית בטיפול במצבי משבר

נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved