חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- תקופה רומית קדומה בעין יעל

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר


נלחמים באלימות

טיפול ייחודי שפותח באוניברסיטת חיפה ומתמקד בהעצמת העולם הרגשי של הילד האלים דרך סיפורים, שירים וסרטים נמצא יעיל בהפיכת הילד לפחות אלים ויותר אמפתי לסביבתו. בתוכנית ההתערבות שנחקרה ניסתה פרופ' ציפי שכטמן, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטה, להעצים את היכולת הרגשית של הילדים האלימים, את האמפתיה שלהם כלפי חבריהם וכן לשנות את התייחסותם החיובית לכוח ולהגביר את שליטתם העצמית.

כדי לבדוק את יעילותה של השיטה, חולקו 61 ילדים אלימים בגילאים 8-16 מבתי ספר בצפון הארץ לשלוש קבוצות. קבוצה אחת עברה טיפול המתמקד בהעצמת הרגשות במתודות רגילות, קבוצה שנייה עברה טיפול רגשי דרך סיפורים, שירים וסרטים הקשורים לאלימות וקבוצה שלישית לא עברה כלל טיפול, כחלק מקבוצת ביקורת. ממצאי המחקר שיוצגו בשבוע הבא בכנס הראשון של הפורום הישראלי לרגשות שיערך באוניברסיטת חיפה מגלה כי, הראו כי הילדים שעברו טיפול רגשי הפחיתו את רמת האלימות שלהם וחיזקו את האמפתיה שלהם, אולם הילדים שעברו טיפול דרך סיפורים ושירים שיפרה את האמפתיה של הילדים בצורה טובה יותר.

לדברי פרופ' שכטמן, קיימות במערכת החינוך בישראל רק מעט תוכניות התערבות למאבק באלימות בקרב ילדים ובני נוער. מרביתן מתמקדות בעבודה מונעת עם כלל הכיתה. על פי תוכנית ההתערבות הייחודית שפיתחה פרופ' שכטמן, מאותרים הילדים האלימים והסיוע ניתן להם באופן פרטני או בקבוצה קטנה, דרך העצמה רגשית.

שכטמן מסבירה כי, נקודת המוצא, שמסתמכת על הידע הנרחב בתחום זה, היא שילד אלים הוא ילד עם בעיה רגשיות. מדובר בילדים שלא מחוברים לרגשות של עצמם ולא לרגשות של הסביבה. אמפתיה כלפי האחר מתפתחת בגיל מאוד צעיר וילדים אלה לא עברו כראוי את ההתפתחות הזו. כעת ישנו ניסיון לתקן תהליך סוציאליזציה זה.

בתוכנית ההתערבות שנחקרה ניסתה שכטמן להעצים את היכולת הרגשית של הילדים האלימים, את האמפתיה שלהם כלפי חבריהם וכן לשנות את התייחסותם החיובית לכוח ולהגביר את שליטתם העצמית. כדי לבדוק את יעילותה של השיטה, חולקו 61 ילדים אלימים בגילאים 8-16 מבתי ספר בצפון הארץ לשלוש קבוצות. קבוצה אחת עברה טיפול המתמקד בהעצמת הרגשות במתודות רגילות, קבוצה שנייה עברה טיפול רגשי דרך סיפורים, שירים וסרטים הקשורים לאלימות וקבוצה שלישית לא עברה כלל טיפול, כחלק מקבוצת ביקורת.

על פי שאלון שהועבר למורים, ירדה רמת האלימות של הילדים שעברו טיפול רגשי רגיל ממוצע של 2.04 ל-1.7 ורמת האלימות של הילדים שעברו טיפול דרך סיפורים ירד מ-2.23 ל-1.7. בשאלון דומה שהועבר לילדים עצמם דיווחו הילדים שעברו טיפול רגשי רגיל כי רמת האלימות שלהם ירדה מ-1.77 ל-1.52 והילדים שעברו טיפול דרך סיפורים ירדו מרמת אלימות של 1.93 ל-1.55. במדד למדידת האמפתיה עלתה רמת האמפתיה של הילדים שעברו טיפול רגשי רגיל מ-4.26 ל-4.57 בעוד שאלה שעברו את הטיפול דרך הסיפורים עלתה רמת האמפתיה מ-4.17 ל-4.92. בקרב קבוצת הביקורת לא היו כמעט שינויים או אפילו שינויים לרעה.

גם המטפלים עצמם, תלמידי תואר שני, היו מרוצים יותר מהשיטה הסיפורית והסיבה היא שהשיר או הסיפור העניק למטפלים מסגרת שאפשרה שיחה עם הילדים. לדבריהם, ילדים אלימים מפחידים את הסביבה, אך למעשה הם חלשים וזקוקים לעזרה. כעת מציעים להם החוקרים עזרה באמצעות התמודדות עם רגשות ובעזרת ביבליותרפיה.


  הדפס          שלח לחבר        ילדים





עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved