חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- תקופה רומית קדומה בעין יעל

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> חינוך וגידול ילדים >> על טיפול קבוצתי בקשיים חברתיים / תמי רובסון
על טיפול קבוצתי בקשיים חברתיים / תמי רובסון
מספר לא מבוטל של ילדים סובלים מקשיים חברתיים מסוגים שונים. ילד שמתקשה בתחום זה, עלול לאבד עניין בקשרים חברתיים או למצוא את עצמו לא רצוי, ולהימנע מחברת ילדים. הדבר עלול להגביר את הפער במיומנויות החברתיות הנרכשות בגילאי הילדות והנוער, ולהביא לתחושות של דימוי עצמי נמוך, תסכול, חוסר אמון ודחייה. טיפול קבוצתי מהווה מענה לקושי זה, שכן מהווה סימולציה ל'עולם האמיתי' בסביבה בטוחה ומוגנת. מומלץ לצרף ילד לטיפול קבוצתי באחד או יותר מהמקרים הבאים:

• כאשר נראה שלילד קשיים בהבנה של מצבים חברתיים או שחסרות לו מיומנויות של תקשורת בין אישית.
• כאשר הילד מרגיש לא מקובל, לא רצוי או לא אהוב ע'י חברת ילדים בני גילו.
• כאשר הילד סגור וביישן ומתקשה ליזום קשרים חברתיים.
• כאשר הילד מתקשה להשתלב בפעילויות משחקיות וחברתיות עם ילדים בני גילו.
• כאשר הילד מסתגר או נרתע מקשרים חברתיים עם ילדים אחרים.
• כאשר הילד מועד להתקוטטויות ולפתרון בעיות חברתיות בדרכים לא יעילות.
• כשלילד בעיות חברתיות שחוזרות על עצמן.

מטרות הטיפול הקבוצתי:

• להקנות לילד כלים ומשאבים תקשורתיים וחברתיים.
• לפתח אצל הילד הקשבה לצרכיו שלו.
• לסייע לו לפתח הערכה עצמית חיובית.
• לסייע לו לאתר את מקומו אל מול האחרים בני גילו.
• ללמד אותו להקשיב ו'לחוש' את צרכי הסובבים אותו.
• לסייע לו לזהות את רגשותיו ואת רגשות האחר במצבים שונים.
• לפתח אצל הילד כבוד הדדי ויכולת לשתף פעולה בקבוצה.
• להרחיב את סט הבחירה שלו במצבי קונפליקט ולהקנות לו דרכים בונות לפתרון קונפליקטים.
• לסייע לו להגביר את השליטה העצמית, לרסן תגובות אימפולסיביות ו/או תוקפניות כלפי האחר.
• לכוון אותו כיצד לממש את הצורך הטבעי שלו בחיי חברה מבלי לוותר על הצורך הבסיסי שלו לביטוי העצמי.

האפקטיביות של פעילות קבוצתית:

• פעילות קבוצתית מהווה סימולציה לפעילות חברתית ב'עולם האמיתי'.
• במפגשים קבוצתיים מגלים הילדים שהם 'אינם לבד'. הם עשויים לגלות שקיימים ילדים נוספים החולקים קשיים דומים לשלהם ועצם הגילוי מעודד ומחזק.
• בפעילות קבוצתית יכול הילד לסייע לאחרים, להציע פתרונות, דבר שמחזק ומעצים את הדימוי העצמי וההערכה העצמית שלו.
• פעילות קבוצתית מאפשרת הפריה הדדית ולמידת עמיתים של המשתתפים.
• קבוצה טיפולית מאפשרת תיקון לחוויות שליליות 'במציאות' [בעבר ובהווה], היות ומדובר במסגרת מונחת ומוגנת ע'י איש מקצוע המיומן בכך.
• הטיפול הקבוצתי זול וקצר יותר בהשוואה לטיפולים פרטניים ולכן מתאים להורים ולמערכות חינוכיות.

לאיזה גיל מתאימה פעילות קבוצתית?

פעילות קבוצתית לשיפור מיומנויות חברתיות מתאימה לכל גיל, היות אופי הפעילויות ותכניהם מותאמים לקבוצת הגיל.
בגילאים צעירים, המפגשים יתבססו על פעילויות מוטוריות, קצרות ומשתנות תוך שימוש בחומרים מגוונים. גם המסרים יהיו קונקרטיים ומוחשיים. ילדים צעירים אוהבים לדבר ביניהם, לשתף את זולתם בחוויותיהם, להתפאר או להתלונן. תפקיד המטפל להתערב באופן ספונטני אך מבוקר בפעילות, לעודד זרימה של שיחה ולדאוג שכולם ישתתפו בה.

בגילאי נוער, יהיו המפגשים מבוססים בעיקר על תקשורת מילולית - דיונים, שיחות, פעילויות ומשחקי תפקידים – תוך התייחסות גם לתקשורת הלא מילולית. המפגשים נוטים לתנודתיות רבה בין נסיגה לילדותיות לבין בגרות יתר. כך למשל, הקבוצה יכולה לעבור בקלות מבדיחות, הצקות למנחה והקנטות הדדיות לשיחות רציניות ופילוסופיות. כמו כן, יש עיסוק בנושאים האופייניים לגיל, כגון; שאלות של זהות ושאלות הקשורות ביחסים עם מבוגרים וביחסים בין המינים.

טכניקות עיקריות בטיפול קבוצתי:

הקבוצות נערכות על ידי מטפל/ת בהבעה וביצירה או על ידי פסיכולוג/ית, ובליווי של פסיכולוג חינוכי מומחה. בטיפול קבוצתי יעיל להשתמש במגוון של טכניקות: שיחה, הבעה, יצירה, תנועה ופסיכודרמה. שימוש במגוון כלים מאפשר להגיע למגוון המשתתפים, לעקוף חסמים רגשיים כגון בושה, חשש, וחוסר ביטחון, ולהתחבר לחלקים החזקים של כל אחד ואחד.

מתי טיפול קבוצתי פחות אפקטיבי?

טיפול קבוצתי פחות אפקטיבי במקרים הבאים:
- כשלילד קשיים או חסכים רגשיים חמורים. כאשר הילד אינו מסוגל להפנות משאבים נפשיים כדי ליצור קשרים חברתיים חדשים או להתחלק עם ילדים נוספים בתשומת לב המנחה. במקרים אלו מומלץ טיפול פרטני במקום או לצד טיפול קבוצתי. הטיפול הפרטני נותן סיוע ממוקד לבעיותיו האישיות של הילד ומאפשר יותר תמיכה ותשומת לב אישית.
- במקרים בהם לילד בעיות התנהגות חמורות והוא מתקשה לווסת את התנהגותו באופן קיצוני. ילד כזה יפגום בפעילות ובאפקטיביות של הפעילות הקבוצתית. במקרים אלו מומלץ לטפל קודם בבעיות ההתנהגותיות של הילד דרך הדרכת הורים, טיפול משפחתי ו/או טיפול פרטני לילד.
- במקרים בהם לילד בעיות תקשורת חריגות או יכולת קוגניטיבית או שפתית נמוכה, מומלץ שיצטרף לקבוצה המותאמת במיוחד לילדים עם קשיים דומים.

האם מומלץ טיפול אישי בנוסף לטיפול קבוצתי?

מפגשים אישיים המשולבים בהדרכת הורים מומלצים בכל מקרה לצד הטיפול הקבוצתי. המפגשים האישיים וההוריים נועדו לתמוך בתהליך הקבוצתי ולקדם אותו. יחד עם זאת, התדירות המומלצת שלהם משתנה ונקבעת על-פי הצורך של כל ילד וילד. יש הזקוקים למפגשים פרטניים בודדים התומכים בתהליך הקבוצתי, לעומתם, יש ילדים הזקוקים ל'עבודה' רגשית פרטנית קבועה.

.
מאת: תמי רובסון
'בדרך שלי'
טל. 03-5273843
קבוצות נפתחות במרכז 'בדרך שלי' בתל אביב www.baderech.co.il

נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved